En kreativ lansering for Lohilo

Oppdrag: introdusere Lohilo for en ny målgruppe

Bakgrunn

Jensen & Co har levert smakfulle produkter til det norske folk helt siden 1866. De har mange spennende merkevarer i porteføljen og ville ha hjelp fra Varejo til å introdusere den svenske (og europeiske) is-suksessen Lohilo på det norske markedet.  

 

Svenskene har prøvd seg på is i Norge før ...

Det å lansere og få fotfeste for en is eller iskrem i Norge er en tøff utfordring. Men heldigvis er det alltid nisjer og muligheter i markedet – og det er god hjelp å få fra smarte retail-snekkere som vet hvordan de skal få den rette oppmerksomheten og synligheten. Varejo har en kreativ og effektiv verktøykasse for retail og demo.
Jensen & Co har lang fartstid som merkevareleverandør til det norske markedet. De var i en lang periode Lipton-distributør (agentur), men er også kjent for å ha fått etablert Weetabix og Sunsweet som solide merker for norske forbrukere. I senere tid har Jensen & Co også vært dyktige til å introdusere og posisjonere en rekke nye og attraktive merker som Oatly, Ellas Kitchen, fria, Ryvita, Jytte og Leksands knäckebröd.

Lohilo – hva slags spennende nykommer er det?

Smak på navnene først: Chocolate Brownie, Damn Good og Salted Caramel. Fristende, ikke sant? Men hva er så spesielt med Lohilo? Du har kanskje knekt koden med navnet allerede?: Lohilo er en sunnere is fordi den har Less calories (Low, 30 % mindre enn sammenlignbart produkt), og fordi den er Hi(gh)på protein (20 % energi fra protein) og har Less sugar (Low, 30 % mindre enn sammenlignbart produkt).

De forskjellige Lohilo-isene kommer i et kult «take away»-design med pakningsstørrelser perfekt for individuell nytelse (350 ml).

Hvordan få målgruppen gira på Lohilo?

Jensen & Co er drivende dyktige til å komme med matvarekonsepter som treffer forbrukeren som gjerne vil ha litt sunnere alternativer, uten å gå på kompromiss med smak. Men hvilken målgruppe var da lavest hengende frukt for Lohilo i første omgang? Det måtte bli treningsfolket – aktive og matbevisste, gjerne litt yngre mennesker, som fortsatt ville ha nytelse og smak.

Varejo gir treningsfolket en utfordring

Hvor finner du mange treningsglade og spreke mennesker som kanskje kunne tenke seg å få smaken på en is som de kunne nyte med god samvittighet?

På Barskingen, selvsagt. Et knalltøft hinderløp i Rakkestads skoger der de barskeste av de barske kryper i gjørma, klatrer høyt, bærer tungt, åler seg bortover, hopper, drar, balanserer og til slutt deler ut masse svette klemmer og stolte high-fives!

Barskingen er det perfekte stedet for en kreativ sampling. Og til alle barskingene der lagde Varejo en kul utfordring – eller en challenge, som mange også kaller det.

 

Lykkehjulet med pushups og squats

Å ta 20 pushups eller squats for å få en Lohilo-is? Hvem er det som egentlig orker det? Barskingene, vel! Varejo tok pulsen på barskingene og lagde et Lohilo-lykkehjul med ulike treningsutfordringer. Man må jo svette litt for en smakfull og sunn belønning. Heldigvis var det noen felter på lykkehjulet som ga en gratis Lohilo-is uansett – så det var ikke bare slitsomt å få seg en god is. 

Smaksprøver ble også delt ut uten at man måtte klare en challenge – så her manglet det ikke på Lohilo.

 

Klar for en Lohilo-is eller to?

God distribusjon er alfa og omega i retail, og her har Jensen & Co vært smarte med å sikre plass til Lohilo i utvalgte Meny, Joker, Spar og Bunnpris-butikker. Lohilo har også flere smarte og smakfulle (trenings)matprodukter på lur – så forhåpentligvis dukker flere av disse opp i Norge snart.

 

Kompetansen som trengs for retail og demo

Heldigvis trenger vi ikke å finne opp hjulet hver gang – for vi i Varejo har en helt unik booking-base med kompetente fagfolk som får retail- og demojobben gjort slik vi definerer den. Basen med retailhjelp inneholder alt fra kokker og elektrikere til interiørdesignere og demomedarbeidere. Over 400 kompetente retail-eksperter står klare til å løfte frem og selge din merkevare!

 

 

Mer retail detail og merkevare-magi?

Har du noe klart som bare skal ut på markedet fort? Eller trenger du å sparre på strategi og kreative uttak? Ta kontakt, vi hjelper deg uansett. Vi vet hvordan merkevaren din skal få oppmerksomhet og ta markedsandeler.

Velkommen til Varejo!

Er du interessert i en lignende løsning eller noe helt annet nytt?
Ta en prat med oss.

Rådgiver

Camilla Gullestad Lunde